Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

VEELGESTELDE VRAGEN

Hoe kunnen we u helpen?

  • Wat is een reformladder en hoe gebruik ik deze?
    • Een reformladder is een multifunctionele ladder die als opsteekladder, maar ook als vrijstaande ladder gebruikt kan worden. Voor vrijstaand gebruik wordt de ladder in de “A-stand” gezet. Om er voor te zorgen dat de ladder ook bij vrijstaand gebruik stabiel blijft staan, is dit type ladder altijd voorzien van een verbreedde basis met uitgebogen bomen of een stabiliteitsbalk.


      Let op : De reformladder mag bij vrijstaand gebruik nooit hoger worden beklommen dan het scharnierpunt.


      Update januari 2018 : In verband met nieuwe Europese regelgeving zijn sinds begin 2018 alle ladders langer dan 3 m voorzien van een basis verbreding.

  • Wat is de maximale toegestane werkhoogte op een ladder?
    • Het A-Blad Ladders en trappen beperkt het gebruik van een ladder tot een maximaal toegestane stahoogte van 7,5 m.

      Het A-blad Ladders en trappen, dat is opgesteld door vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers in de bouw branche, geeft daarmee een praktische invulling van het Arbo-Besluit 7.23. Hierin wordt het gebruik van ladders beperkt tot situaties waar geen ander beter alternatief, zoals een steiger of hoogwerker, mogelijk is.

      Voor gebruik van een ladder zal daarom altijd eerst, middels een Risico-inventarisatie en -evaluatie vastgesteld moeten worden of de ladder het meest geschikte arbeidsmiddel is om toe te passen. In het A-Blad Ladders en trappen zij hiervoor een 3-tal keuzewijzers opgenomen, aan de hand waarvan bepaald kan worden of de ladder/trap toegepast kan worden als werkplek.

      Het complete A-blad kunt u downloaden op Volandis.nl

  • Hoe lang mag ik op een ladder werken?
    • Het A-Blad Ladders en trappen beperkt het gebruik van een ladder tot maximaal 4 manuur effectieve statijd per project.


      Het A-blad Ladders en trappen, dat is opgesteld door vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers in de bouw branche, geeft daarmee een praktische invulling van het Arbo-Besluit 7.23. Hierin wordt het gebruik van ladders beperkt tot situaties waar geen ander beter alternatief, zoals een steiger of hoogwerker, mogelijk is.


      Voor gebruik van een ladder zal daarom altijd eerst, middels een Risico-inventarisatie en -evaluatie vastgesteld moeten worden of de ladder het meest geschikte arbeidsmiddel is om toe te passen. In het A-Blad Ladders en trappen zij hiervoor een 3-tal keuzewijzers opgenomen, aan de hand waarvan bepaald kan worden of de ladder/trap toegepast kan worden als werkplek.


      Het complete A-blad kunt u downloaden op Volandis.nl

  • Waarom heeft de ladder een verbrede basis?
    • De verbrede basis zorgt voor meer stabiliteit tijdens het gebruik. Tot voor kort waren alleen de reformladders standaard voorzien van een basisverbreding, maar met de komst van de vernieuwde Europese norm voor ladders de EN-131 begin 2018 moeten nu alle ladders langer dan 3m voorzien zijn van een bredere basis.


      Deze basisverbreding kan op verschillende manieren bij een ladder zijn uitgevoerd: door uitgebogen bomen, een stabiliteitsbalk of verstelbare zijstabilisatoren. Welke uitvoering wordt gekozen is afhankelijk van het type ladder en de toepassing.


      Let op! Hoewel deze basisverbreding voor meer zijdelingse stabiliteit zorgt is het belangrijk om bij het gebruik van de ladder niet met het zwaartepunt van het lichaam buiten de ladderbomen te komen.  Werk daarom altijd maximaal binnen een armlengte van de ladder en verplaats de ladder voor een groter bereik.

  • Waarom mag ik langer op een trap werken dan op een ladder?
    • In tegenstelling tot een ladder heeft een trap brede treden en een stabordes. Dit geeft meer stacomfort, waardoor het werken op trap minder belastend is dan op een ladder. Conform het A-Blad Ladders en trappen is de maximaal toegestane statijd op een trap 6 manuur per project.


      Voor gebruik van een trap zal daarom altijd eerst, middels een Risico-inventarisatie en -evaluatie vastgesteld moeten worden of de trap wel het meest geschikte arbeidsmiddel is om toe te passen. In het A-Blad Ladders en trappen zij hiervoor een 3-tal keuzewijzers opgenomen, aan de hand waarvan bepaald kan worden of de ladder/trap toegepast kan worden als werkplek.


      Het complete A-blad kunt u downloaden op Volandis.nl

  • Welke laddersloffen passen op mijn ladder?
    • In de loop van de jaren hebben we verschillende versies van de blauw gecoate Premium ladders op de markt gebracht. In het overzicht hieronder staan de diverse uitvoeringen met vermelding van de gebruikte kokermaat en het artikelnummer van de bijbehorende laddersloffen. Door op het artikelnummer met de link te klikken kunt u deze direct bestellen.

      Reformladders

      - de versie die u heeft is te herkennen aan de vorm van de reformhaak -


      Versie na medio 2018
      UitvoeringKokermaatArt.nr. sloffen
      2x10, 2x12 en 2x1479mm5391051
      3x1079mm5391051
      3x12 en 3x1490mm5391061


      Versie tussen 2015 en medio 2018
      UitvoeringKokermaatart.nr. sloffen
      2x10, 2x12 en 2x1479mm5391051
      3x10 en 3x1279mm5391051
      3x1490mm5391061


      Versie tussen 2009 en 2015
      UitvoeringKokermaatart.nr. sloffen
      2x866mm5391031
      2x10 en 2x1279mm5391051
      2x1490mm5391061
      3x10 en 3x1279mm5391051
      3x1490mm5391061


      Versie voor 2009
      UitvoeringKokermaatart.nr. sloffen
      2x8, 2x10 en 2x1265mm5380551
      2x1475mm5380561
      3x8 en 3x1065mm5380551
      3x12 en 3x1475mm5380561


      Opsteekladders

      - de versie die u heeft is te herkennen aan wel of geen stabiliteitsbalk -


      Versie na medio 2018
      UitvoeringKokermaatart.nr. sloffen
      alle uitvoeringenstabiliteitsbalk###


      Versie 2009 tot medio 2018
      UitvoeringKokermaatart.nr. sloffen
      2x12 en 2x1479mm5391051
      2x1690mm5391061


      Schuifladders

      Versie vanaf 2009
      UitvoeringKokermaatart.nr. sloffen
      alle uitvoeringenscharniervoet539115


      Enkele ladders


      Versie vanaf 2009
      UitvoeringKokermaatart.nr. sloffen
      1x1050mm5391001
      1x1256mm5391011
      1x1460mm5391021
      1x1666mm5391031
      1x1874mm5391041

      Download het overzicht met de verschillende laddertypen en sloffen in PDF-formaat

  • Wanneer moet een rolsteiger gekeurd worden?
    • Rolsteigers moeten volgens het Arbo-besluit art. 7.4 net als alle andere arbeidsmiddelen minimaal 1 keer per jaar geïnspecteerd worden. Dit is een visuele inspectie waarbij gelet wordt op deuken, scheuren en vervorming van de onderdelen.


      Deze inspectie moet gedaan worden door een deskundig persoon. Deze heeft een duidelijke instructie gehad zodat hij goed kan beoordelen of een beschadig nog acceptabel is dan wel gerepareerd kan worden of dat het onderdeel is afgekeurd voor verder gebruik.


      Buiten deze jaarlijkse inspectie is het belangrijk om de onderdelen ook zelf goed na te kijken  voor ieder gebruik.


      Wij kunnen deze jaarlijkse inspectie bij u op locatie uitvoeren. Onze Inspecteurs zijn extern opgeleid en kunnen meerdere merken inspecteren. Ook kunnen zij kleine reparatie direct voor u uitvoeren. Maak een afspraak via onze inspectie-wekker of bel direct met een vestiging bij u in de buurt.

  • Wat houdt de nieuwe veilige opbouwmethode voor rolsteigers in?
    • In het A-Blad Rolsteigers is vanaf 1-1-2018 het gebruik van een (heup)leuning tijdens de opbouw en afbreek fase van de rolsteiger verplicht gesteld.

      Deze leuning moet al aanwezig zijn voordat het platform wordt betreden. Hiervoor heeft Skyworks een aantal jaren geleden de Sky-Secure rolsteigers ontwikkeld. Deze rolsteigers hebben een leuningframe dat staand op een ondergelegen platform kan worden aangebracht. Zodra u via het luik naar boven klimt, staat u daardoor altijd veilig op een platform met een complete leuning rondom.

      Omdat de Sky-Secure leuningen eigen diagonalen hebben, hoeft u geen aparte schoren meer te monteren en bouwt u uw rolsteiger ook nog eens veel sneller op.

      Lees meer over de voordelen van Sky-Secure

  • Tot welke hoogte mag ik een rolsteiger opbouwen?
    • De maximale opbouwhoogte van een rolsteiger is afhankelijk van de breedte van het frame en of de steiger buiten of binnen wordt gebruikt.


      Een Skyworks rolsteiger met brede frames (135) mag buiten opgebouwd worden tot maximaal 8m en binnen tot maximaal 12m.


      Een Skyworks rolsteiger met smalle frames (75) mag buiten opgebouwd worden tot maximaal 6m en binnen tot maximaal 8m.


      Wilt u een rolsteiger hoger opbouwen? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.   

  • Wanneer moet ik leuningwerk gebruiken bij een rolsteiger?
    • U moet valgevaar altijd voorkomen, daarom dient u zowel tijdens het gebruik als tijdens het opbouwen en afbreken een leuning rondom te hebben.

      Tijdens het monteren van de rolsteiger is het voldoende om met een heupleuning te beginnen. Deze dient aanwezig te zijn voordat u het platform betreedt.

      Een complete leuning bestaat uit een heupleuning op ca. 1,0 m hoogte en een knieleuning op ca. 0,5 m hoogte. Bij een werkvloer moet ook een kantplank rondom zijn aangebracht.

      Update februari 2015 : Met de Sky-Secure rolsteigers hebben wij een nieuwe generatie rolsteigers op de markt gebracht, met compleet geïntegreerd leuningwerk. Bij deze rolsteigers staat u altijd achter een leuning, ook tijdens het opbouwen en afbreken.

      Update januari 2018 : In het A-Blad Rolsteigers is vanaf 1-1-2018 het gebruik van een leuning tijdens de opbouw en afbreek fase van de rolsteiger verplicht gesteld. Het complete A-blad kunt u downloaden op Volandis.nl

      Lees meer over de voordelen van Sky-Secure

  • Mag ik een reclamedoek aan een rolsteiger hangen?
    • Houd er rekening mee dat een reclamedoek een windvanger is. Daarom dient u de rolsteiger altijd te verankeren wanneer u een reclamezeil ophangt. Haal het doek ook altijd weg wanneer de verachting is dat het hard gaat waaien.

      Houd er bovendien rekening mee dat u niet in alle gemeenten zomaar een reclame-uiting langs de openbare weg mag aanbrengen. Veel gemeenten brengen hiervoor precario recht in rekening. Informeer daarom altijd eerst bij uw gemeente naar de lokale voorschriften, voordat u uw doek ophangt.

  • Mag ik een rolsteiger een uitwijkconsole vrijstaand gebruiken?
    • Een uitwijkconsole aan een rolsteiger is bedoeld om met name dakkapellen beter bereikbaar te maken vanaf een rolsteiger. Omdat deze buiten de rolsteiger wordt gemonteerd moeten de consoles altijd op het dak af steunen. Anders zal de steiger omvallen.


      Omdat niet ieder dak hetzelfde is en de dakkapel op verschillende hoogtes zitten zijn de consoles voorzien van een daksteun met wartel die exact op de juiste hoogte is in te stellen. 

  • Waarom moet ik 4 stabilisatoren gebruiken bij mijn rolsteiger?
    • Een stabilisator bij een rolsteiger zorgt ervoor dat de steiger niet omvalt door de horizontale krachten die er op uitgeoefend worden. Deze krachten ontstaan bijvoorbeeld wanneer iemand op de steiger werkt en tegen de gevel drukt om een gat in de muur te boren, maar ook wanneer iemand om wat voor reden dan ook een misstap maakt en zich moet vasthouden aan de leuning.


      Daarnaast speelt de wind een belangrijke rol. Zeker wanneer de rolsteiger buiten gebruik is en er geen extra belasting is moet deze blijven staan tot minimaal windkracht 6 Bft. Omdat de wind uit verschillende richtingen kan komen, moet een rolsteiger altijd op de 4 hoeken voorzien van een stabilisator.


      Lees de handleiding van uw rolsteiger om te zien op welke hoogte en onder welke hoek u de stabilisatoren moet plaatsen.

  • Is het aantal contragewichten afhankelijk van de lengte van de werkbrug?
    • Nee, de lengte van het werkplatform is niet bepalend voor het aantal contragewichten aan de dakbalk. Bij een hangbruginstallatie wordt het aantal contragewichten bepaald door het hijsvermogen van de klimtakel in combinatie met de oversteek van de dakbalk en de lengte van de dakbalk op het dak.


      Bij de berekening van het aantal contragewichten wordt altijd een veiligheidsfactor van 3 gehanteerd. Het totaal aantal contragewichten dat gebruikt moet worden staat aangegeven met een sticker op koppelmof van de dakbalk.

  • Moet ik valbeveiliging gebruiken in een hangbrug?
    • Nee, het is niet wettelijk verplicht gesteld. De noodzaak moet blijken uit een risico-inventarisatie en evaluatie die gemaakt moet worden voor aanvang van de werkzaamheden.


      Daarnaast is het belangrijk wat de leverancier van de hangbruginstallatie hierover heeft aangegeven in de gebruikershandleiding. De Sky-Light tijdelijke hangbruginstallaties welke door Skyworks geleverd worden, zijn standaard uitgevoerd met twee extra staalkabels en geïntegreerde valbeveiligingen, waardoor er geen directe noodzaak is voor het gebruik van persoonlijke valbeveiliging.


      Echter, indien iemand zich toch niet geheel veilig voelt bij het werken in een hangbruginstallatie, of indien door het bedrijf zelf extra eisen worden gesteld (bijvoorbeeld in de petrochemie), dan adviseert Skyworks een harnasgordel in combinatie met een korte (1,5m) positioneringslijn te gebruiken. Deze lijn dient te worden bevestigd aan een stevig punt van de hangbrug. Een geschikt bevestigingspunt is bijvoorbeeld de eindbeugel of de tussenbeugel van de hangbruginstallatie.

  • Mag ik overstappen van hangbrug naar balkon?
    • Nee, dit mag niet zomaar omdat u dan over een leuning klimt en er valgevaar bestaat doordat de ruimte tussen de hangbrug en het balkon plotseling groter kan worden.


      Om toch veilig over te kunnen stappen heeft Skyworks echter een speciaal overstapbordes ontwikkeld.


      Bel voor beschikbaarheid met de dichtstbijzijnde vestging.

  • Is valbeveiliging verplicht in een hoogwerker?
    • Het gebruik van valbeveiliging in een hoogwerker is niet wettelijk voorgeschreven. De noodzaak moet blijken uit een risico-inventarisatie en -evaluatie die gemaakt moet worden voor aanvang van de werkzaamheden. Bijvoorbeeld, wanneer blijkt dat er met de hoogwerker gereden wordt op een locatie met veel obstakels, dan wordt het zeer sterk aangeraden om aangelijnd te werken. De mast kan namelijk als katapult werken, wanneer de hoogwerker over een hobbel rijdt. Hierdoor kan de bestuurder uit de korf geslingerd worden.

      Daarnaast is het belangrijk om de instructie van de leverancier van de hoogwerker te volgen. Bij veel telescoop hoogwerkers die nu nieuw op de markt komen, is standaard een pictogram aangebracht bij de toegang tot de korf waar het gebruik van valbeveiliging verplicht wordt gesteld.

      Ook zijn er steeds meer opdrachtgevers die in hun interne veiligheidsvoorschriften hebben opgenomen dat het verplicht is om valbeveiliging te gebruiken bij het werken met een hoogwerker.

      Belangrijk is dat de juiste veiligheidslijn wordt gekozen. Deze dient zo kort mogelijk te zijn om te voorkomen dat iemand tijdens het rijden over de leuning wordt geslingerd bij het onverwacht zwiepen van de mast. Een harnas met een bevestigingspunt op de borst en een verstelbare lijn is een goede basis set. Het voordeel van een verstelbare lijn is dat deze makkelijk in lengte is aan te passen, wanneer er veel met verschillende type hoogwerkers wordt gewerkt.

      Voor regelmatig gebruik is de UNYC Basic valbeveiligingset een goed alternatief.

  • Wat is de minimale hoogte van een veilige borstwering?
    • Een veilige borstwering heeft een minimale hoogte van 1m. Heeft de borstwering die hoogte dan hoeft u geen aanvullende maatregelen te nemen om veilig op een dak, balkon of galerij te kunnen werken.


      De hoogte van 1m geldt voor bestaande situaties. Bij nieuwbouw moet rekening gehouden worden met de voorschriften uit het Bouwbesluit. Omdat we steeds langer worden dient een borstwering bij nieuwbouw minimaal 1,1m hoog te zijn.

  • Hoe werkt een schokdemper bij valbeveiliging?
    • Een schokdemper of sanchoc in een valbeveiligingslijn zorgt ervoor dat bij een val de kracht via de harnasgordel op het lichaam niet groter wordt dan 600 kg. De schokdemper is gemaakt van een geweven band die openscheurt, waardoor de extra energie van een val wordt opgenomen.


      Let op! Omdat de schokdemper uitrekt moet dit meegerekend worden bij de minimale hoogte waarop de valbeveiligingslijn gebruikt mag worden. De exacte vrije valhoogte staat vermeld op de instructiesticker van het product.

  • Wat is het valbeveiligings-ABC(D)?
    • Bij de keuze van persoonlijke valbeveiliging moet u rekeninghouden met een aantal elementen. Deze vormen samen het ABC(D): Ankerpunt, Bevestigingspunt op het lichaam, Connectie of verbindingselement en Dalen/Redding.

      ANKERPUNT

      Het ankerpunt is het onderdeel van de persoonlijke valbeveiliging dat zorgt voor de directe verbinding naar de vaste constructie van het gebouw of de installatie waar gewerkt wordt. De werkomgeving en de bevestigingsmogelijkheden bepalen welk ankerpunt het meest geschikt is.

      BEVESTIGING AAN HET LICHAAM

      Een harnasgordel heeft een of meerdere bevestigingspunten voor de verbinding naar het ankerpunt. De keuze van de gordel wordt bepaald door de werkzaamheden, het verbindingsmiddel dat wordt gebruikt en de positie van het ankerpunt. Harnasgordels zijn er in uitvoeringen als basis valbeveiliging, maar ook voor werkplek positionering en specialistische toepassingen.

      CONNECTIE ELEMENT

      De werkomstandigheden en de gewenste bewegingsvrijheid bepalen wat het meest geschikte verbindingsmiddel is tussen de harnasgordel en het ankerpunt. De grote diversiteit in uitvoeringen maakt een optimaal toepassing mogelijk. Voor de kleinere afstanden tot ca.2,5m is een veiligheidslijn met schokdemper een prima oplossingen. Moet een grotere afstand bereikbaar zijn dan bieden lijnklem systemen en automatische valstopapparaten een uitkomst.

      DALEN / REDDING

      Is het toch mis gegaan dan moet een redding zo snel mogelijk uitgevoerd worden. Ook hier wordt de inzet van de middelen bepaald door de omgeving. De keuze van het reddingsmiddel is net zo belangrijk als de keus voor de juiste combinatie van het ankerpunt, de harnasgordel en het verbindingsmiddel.

  • Waar vind ik de handleidingen van mijn valbeveiligingsmiddel?
    • De meest recente gebruikershandleiding van de 3M valbeveiligingsmiddelen kunt u terugvinden op de eigen website van 3M. Type het betreffende artikelnummer in bij de zoekfunctie. Dan komt u op de productpagina waar u de handleiding kunt downloaden. Hier vindt u ook een kopie van de conformiteitsverklaringen. 

      Vind uw artikel op 3M Valbeveiliging

  • Waar kan ik de CE conformiteitsverklaringen van mijn valbeveiligingsmiddel vinden?
    • De meest recente conformiteitsverklaringen van de 3M valbeveiligingsmiddelen kunt u terugvinden op de eigen website van 3M. Type het betreffende artikelnummer in bij de zoekfunctie. Dan komt u op de productpagina waar u de verklaring kunt downloaden. Hier vindt u ook een kopie van de gebruikershandleiding. 

      Vind uw artikel op 3M Valbeveiliging

  • Kan ik mijn bestelling ook afhalen/ophalen?
    • Wij leveren uw bestelling altijd af bij u op locatie. Dat is wel zo makkelijk. U kunt het ook laten afleveren op uw werklocatie. Er moet wel iemand aanwezig zijn om de materialen in ontvangst te nemen.

  • Brengen jullie bezorgkosten (verzendkosten) in rekening?
    • Ja, alle vermeldde prijzen zijn af magazijn. Bij orderbedragen kleiner dan €400,- vragen wij een vergoeding voor de transportkosten bij levering in Nederland. 

      De transportkosten variëren per artikel en zijn mede afhankelijk van de grootte van het artikel. De kosten zijn zichtbaar in de kolom rechts, zodra u de bestelling definitief wilt gaan plaatsen. 

      Voor levering op de Waddeneilanden en in Zeeuws Vlaanderen wordt (achteraf) een toeslag gerekend i.v.m. de extra kosten voor veerdiensten en tolwegen. 

      Een bestelling van meer dan €400,- wordt, met uitzondering van de Waddeneilanden en Zeeuws Vlaanderen, franco bij u bezorgd bij levering in Nederland.

  • Welke betalingsmethoden hebben jullie?
    • Je kan bij ons betalen via iDeal. De meeste Nederlandse banken zijn hierbij aangesloten.

      Voor de verwerking maken wij maken gebruik van de iDEAL diensten van Mollie. Na het afronden van je bestelling selecteert je je eigen bank. Vervolgens wordt je naar de betaalpagina van jouw bank geleid. Na het inloggen staat hier je betalingsopdracht al ingevuld klaar en kan je de betaling goedkeuren.

  • Kan ik een product reserveren?
    • Wilt u een product kopen? Neem dan contact op met onze centrale service afdeling. Zij zijn tijdens kantooruren te bereiken op 010 - 514 00 75 of stuur een bericht. Dan bellen wij u zo snel mogelijk terug. Wilt u een product huren? Neem dan tijdens kantooruren contact op met een vestiging bij u in de buurt.

  • Ik heb een bestelling geplaatst maar geen bevestiging gekregen?
    • Er kan een technische storing zijn geweest, waardoor u geen bevestiging heeft ontvangen. Neem direct contact op met onze centrale service afdeling, zodat wij dit kunnen oplossen. Zij zijn tijdens kantooruren te bereiken op 010 - 514 00 75 of stuur een bericht. Dan bellen wij u zo snel mogelijk terug.

  • Hoe zit het met de garantie als een product defect gaat?
    • Onze producten worden met een uitgebreide fabrieksgarantie geleverd. De garantietermijnen verschillen per product.

      Mocht er iets stuk gaan, neem dan zo snel mogelijk of in ieder geval binnen 5 werkdagen contact op met onze service afdeling. Zij zijn tijdens kantooruren te bereiken op 010 - 514 00 75 of stuur een bericht.  Zorg ervoor dat u uw factuur bewaart, zodat wij u snel kunnen helpen. Lees ook de volledige garantiebepalingen in onze algemene voorwaarden art. 9 ev 

  • Ik heb een betaling gedaan, hoe weet ik zeker dat ik heb betaald?
    • Zorg ervoor dat u na uw iDeal betaling altijd terugkeert naar onze website om de bestelling af te ronden. U ontvangt van ons op het door u opgegeven emailadres een bevestiging dat wij uw bestelling hebben ontvangen. Heeft u geen bevestiging ontvangen? Neem contact op met onze centrale service afdeling, zodat wij dit kunnen oplossen. Zij zijn tijdens kantooruren te bereiken op 010 - 514 00 75 of stuur een bericht. Dan bellen wij u zo snel mogelijk terug.

  • Welke betaalmethoden hebben jullie?
    • Je kan bij ons betalen via iDeal. De meeste Nederlandse banken zijn hierbij aangesloten.

      Voor de verwerking maken wij maken gebruik van de iDEAL diensten van Mollie. Na het afronden van je bestelling selecteert je je eigen bank. Vervolgens wordt je naar de betaalpagina van jouw bank geleid. Na het inloggen staat hier je betalingsopdracht al ingevuld klaar en kan je de betaling goedkeuren.

  • Brengen jullie bezorgkosten (verzendkosten) in rekening?
    • Ja, alle vermeldde prijzen zijn af magazijn. Bij orderbedragen kleiner dan €400,- vragen wij een vergoeding voor de transportkosten bij levering in Nederland. 

      De transportkosten variëren per artikel en zijn mede afhankelijk van de grootte van het artikel. De kosten zijn zichtbaar in de kolom rechts, zodra u de bestelling definitief wilt gaan plaatsen. 

      Voor levering op de Waddeneilanden en in Zeeuws Vlaanderen wordt (achteraf) een toeslag gerekend i.v.m. de extra kosten voor veerdiensten en tolwegen. 

      Een bestelling van meer dan €400,- wordt, met uitzondering van de Waddeneilanden en Zeeuws Vlaanderen, franco bij u bezorgd bij levering in Nederland.

  • Wat is de levertijd van mijn bestelling?
    • Afhankelijk van het artikel en het moment dat u bestelt is onze levertijd 2-7 werkdagen, tenzij anders vermeld. Door de ontwikkelingen in de huidige markt worden we regelmatig geconfronteerd met onverwacht lange levertijden bij fabrieken waardoor leveringen vertraagd kunnen worden. Wij nemen echter altijd eerst contact met u op om het meest geschikte moment van levering met u af te stemmen.

  • Leveren jullie internationaal?
    • Wilt u uw producten in het buitenland geleverd hebben? Neem dan eerst contact op met onze centrale service afdeling. Zij zijn tijdens kantooruren te bereiken op 010 - 514 00 75 of stuur een bericht. Dan bellen wij u zo snel mogelijk terug.

  • Kan een bestelling met spoed geleverd worden?
    • Afhankelijk van het moment dat u bestelt is onze levertijd 2-7 werkdagen, tenzij anders vermeld. Neem voor een spoed levering eerst contact op met onze centrale service afdeling. Zij zijn tijdens kantooruren te bereiken op 010 - 514 00 75 of stuur een bericht. Dan bellen wij u zo snel mogelijk terug.

  • Krijg ik mijn geld retour?
    • Voor het retourneren van een product zijn onze algemene leveringsvoorwaarden van toepassing, zie art 9 ev.

      Stuur het product niet zomaar terug. Neem in ieder geval zo snel mogelijk contact op met onze centrale service afdeling. Zij zijn tijdens kantooruren te bereiken op 010 - 514 00 75 of stuur een bericht. Dan bellen wij u zo snel mogelijk terug en kunnen we overleggen wat de mogelijkheden zijn.

  • Kan ik een deel van mijn bestelling retourneren?
    • Voor het retourneren van een product zijn onze algemene leveringsvoorwaarden van toepassing, zie art 4. Stuur het product niet zomaar terug. Neem in ieder geval zo snel mogelijk contact op met onze centrale service afdeling. Zij zijn tijdens kantooruren te bereiken op 010 - 514 00 75 of stuur een bericht. Dan bellen wij u zo snel mogelijk terug en kunnen we overleggen wat de mogelijkheden zijn.

  • Kan ik een product retourneren?
    • Voor het retourneren van een product zijn onze algemene leveringsvoorwaarden van toepassing, zie art 9 ev. Stuur het product niet zomaar terug. Neem in ieder geval zo snel mogelijk contact op met onze centrale service afdeling. Zij zijn tijdens kantooruren te bereiken op 010 - 514 00 75 of stuur een bericht. Dan bellen wij u zo snel mogelijk terug en kunnen we overleggen wat de mogelijkheden zijn.

  • Ik heb iets ontvangen wat ik niet heb besteld.
    • Wanneer u iets anders heeft ontvangen dan besteld dient u zo snel mogelijk of in ieder geval binnen 5 werkdagen contact met onze service afdeling op te nemen. Zij zijn tijdens kantooruren te bereiken op 010 - 514 00 75 of stuur een bericht. Dan bellen wij u zo snel mogelijk terug. Stuur het product niet zomaar terug. In overleg met u zullen wij de fout zo snel mogelijk herstellen.

  • Kan ik de bestelling wijzigen of annuleren?
    • Heeft u uw bestelling al geplaatst en betaald neem dan direct contact op met onze centrale service afdeling. Zij zijn tijdens kantooruren te bereiken op 010 - 514 00 75 of stuur een bericht. Dan bellen wij u zo snel mogelijk terug en kunnen we overleggen wat de mogelijkheden zijn. Houd er rekening mee dat bij het plaatsen van een bestelling in onze webshop onze algemene voorwaarden van toepassing zijn.